nedjelja, 7. listopada 2018.

AIS


Kod izgaranja smjese goriva i zraka u cilindrima motora dešava se da određeni dio goriva ne sagori u potpunosti već se ispušta kroz ispuh van u atmosferu, a ti plinovi zagađuju okoliš. AIS (eng. Air Induction System) - sustav uvođenja zraka - je sustav koji pomaže smanjenju zagađenja tj. emisije ukgljikovodika na način da dovodi svježi zrak u ispušni sustav gdje onda naknadno izgaraju plinovi koji nisu do kraja sagorjeli u cilindrima. Regulativa u određenim zemljama zahtijeva da vozila imaju ugrađen ovakav sustav radi smanjenja zagađenja okoliša.


Yamaha xv535 Virago - 1987-1989
ispuh bez sustava uvođenje zraka

Yamaha xv535 Virago - od 1990
ispuh sa sustavom uvođenja zraka
Sustav za uvođenje zraka u ispuh smješten je kod xv535 Virago modela ispod lijevog bočnog poklopca (#18). Sustavom upravlja vakuum (podtlak) koji se dovodi iz prirubnice cilindra (podtlak nastaje zbog kretanja klipova). Na dijagramu to je gumena cjevčica #42 koja je spojena na prirubnicu prednjeg cilindra. Izvod stražnjeg cilindra je zatvoren gumenom kapicom i ne koristi se za upravljanje AIS-om. Zrak se iz AIS-a metalnim cjevčicama (#32 i #33) vodi do prednjeg i stražnjeg ispuha gdje dolazi do naknadnog izgaranja goriva u ispuhu.

dijelovi AIS sustava kod xv535 Virago

Posljedica naknadnog izgaranja u ispuhu je da se podiže temperatura ispušnog sustava (auspuha) i prigušivača (lonca). Također može doči do pozadinskog pucanja u ispuhu (eng. backfire) pogotovo prilikom usporavanja kad je podtlak u prirubnicima najveći.

Yamaha xv750 Virago - 1984-1987
ispuh bez sustava uvođenja zraka
Yamaha xv750 Virago - od 1988
ispuh sa sustavom uvođenja zaraka

AIS sustav namijenjen je isključivo smanjenju emisije štetnih plinova u atmosferu i ne utječe na povećanje efikasnosti rada motora jer ne utječe na pogonsko sagorjevanje smjese u cilindrima.

Yamaha xv535 Virago - 1996
između cilindara metalne cijevi AIS sustava

dovod zraka u ispuh prednjeg cilindra

lijevi bočni poklopac ispod kojeg je smješten AIS sustav

AIS sustav ispod lijevog bočnog poklopca

cijevi za odvod zraka u ispuh i desno vakuumska cijev za kontrolu AIS-a
koja vodi vakuum iz prirubnice prednjeg cilindra u AIS

1 komentar:

  1. Neki ljudi smatraju i govore da je motor koji ima AIS napravljen za američko tj. kalifornijsko tržište. To nije točno! AIS kao način pročiščavanja ispušnih plinova uveden je i korišten u mnogim zemljama, europskim također. Motor za kalifornijsko tržište ima drugu specifičnost, a to je da (bez obzira na AIS) ima dodatni filter koji pročišćava pare koje isparavaju iz spremnka u priručni mali spremnik pa ih kasnije vraća u izgaranje.

    OdgovoriIzbriši