ponedjeljak, 15. listopada 2018.

Ispravljač



Kako se cijeli električni sustav motocikla (akumulator, svjetla, starter motor, itd.) temelji na istosmjernoj struji, potrebno je izmjenični napon koji se stvara u generatoru (alternatoru) ispraviti u istosmjerni napon, a tome služi ispravljač/regulator (eng. regler, regulator/rectifier ili skraćeno samo R/R; njem. Regler, Gleichrichter, Lichtmaschinenregler).

Ovdje se zapravo radi o dvije elektroničke funkcionalnosti smještene unutar fizički jednog elektroničkog sklopa. Prvi dio je ispravljač (eng. rectifier) koji ispravlja izmjenični napon u istosmjerni. (Ispravljač u sebi sadrži 6 dioda - punovalni trofazni ispravljač.), a drugi dio je regulator (eng. regulator) koji se brine da izlazni napon ne bude veći od 14,6 V čime se štiti da se akumulator ne prepuni i ošteti.
 

xv125-xv250

DioKôdPeriod proizvodnjeModeli
R/R47X-81960-A11988-1990xv125,xv250
3DM-81960-001991-1997xv125,xv250
3DM-81960-011998-2018xv125,xv250

ispravljač i regulator 47X-81960-A1
(SH569-12)

ispravljač i regulator 3DM-81960-01-00
(SH661-12)


xv400-xv1100

DioKôdPeriod proizvodnjeModeli
R/R42X-81960-A01987-1991xv535,xv750,xv1000,xv1100
42X-81960-A11992-1996xv400,xv500,xv535,xv700,xv750,xv1000,xv1100
3JB-81960-011997-2001xv500,xv535
3LP-81960-001998-2000xv750,xv1100

ispravljač i regulator (R/R) 42X-81960-A1
SH559A-12 (SH je oznaka tipa = SHUNT)

ispravljač i regulator (R/R) 3JB-81960-01
sklop kod kojega je R/R uliven u hladnjak



xvs400-xvs1700 (DragStar)

DioKôdPeriod proizvodnjeModeli
R/R4JH-81960-011997-1997xvs400,xvs650
5BN-81960-001998-2000xvs400,xvs650,xvs1100,xvs1600,xvs1700
5KP-81960-002000-2017xvs400,xvs650


ispravljač i regulator (R/R) 4JH-81960-01
ispravljač i regulator (R/R) 4JH-81960-01

ispravljač i regulator (R/R) 5BN-81960-00
 
 
ispravljač i regulator (R/R) 5KP-81960-00
 
U ispravljač idu 3 bijele (nekada žute) žice iz statora generatora kojima se dovode tri faze izmjeničnog napona, a iz njega ide jedna crvena žica (pozitivan pol ispravljača) dok je samo kućište ispravljača negativni pol te je spojeno na metalnu konstrukciju motocikla (ili postoji zasebna crna priključnica). Napon na izlazu kreće se od nekih 13,8 V do 14,6 V ovisno o naponu koji daje izmjenični generator napona, a on ovisi o brzini rotacije magneta oko statora (brzini kretanja motocikla).


Diodni (Shunt) i MOSFET regulatori/ispravljači

Po izvedbi postoje regulatori koji su izvedeni korištenjem dioda i onih koji koriste MOSFET tranzistore. Yamaha Virago koristi starije diodne (Shunt) regulatore koji uzemljuju struju kada napon prijeđe graničnu vrijednost da bi zaštitio akumulator. Glavne razlike između ova dva tipa su u načinu odnosno brzini preklapanja i kao posljedicu toga - proizvodnji topline. Diodni regulator sporo prekida i zahtijeva više električne struje što daje puno topline i napon mu više varira. Napredniji MOSFET regulator izuzetno brzo preklapa i zahtijeva mnogo manje struje za kontrolu što rezultira hladnijim sklopom i znatno stabilnijim naponom akumulatora.

Diodni regulator/ispravljač
MOSFET regulator/ispravljač


Napomena: Ovaj uređaj daje motociklu električnu energiju snage od oko 250 W (od 220 W do 280 W ovisno o brzini). Time se napajaju i električni uređaji motocikla i istovremeno puni akumulator. Motor koji radi u praznom hodu ne daje dovoljan napon za rad svih eletričnih komponenti motocikla (paljenje, svjetla) i istovremeno dovoljno punjenje akumulatora. Dakle u praznom hodu više se iz akumulatora troši struje nego što se nadopunjuje. Za nadopunu akumulatora potrebno je da se motor vozi.

Izgoreni regler


 


1 komentar: