srijeda, 3. listopada 2018.

Motor


Kod svih Yamahinih Virago motocikala motor je izveden u V-twin obliku koji nema vodeno nego zračno hlađenje. Osim podmazivanja, ulje u motoru ima i bitnu ulogu njegova hlađenja. Zato je količina ulja koja ide u Virago motore nešto veća nego kod sličnih motocikala s vodenim hlađenjem.

Zračno hlađenje kod takvih motora predstavlja poseban tehnički izazov jer visoku radnu temperaturu treba nekako disipirati. Posebno je u nepovoljnom položaju stražnji cilindar koji se, zbog svog položaja u vožnji (zaklonjen prednjim cilindrom), slabije hladi. Kao jedan od načina da se to ublaži Yamaha je stražnji cilindar prostorno malo izmaknula kako bi bio što izloženiji dotoku zraka u vožnji i bolje se hladio. Drugi način da mu se poboljša hlađenje jest da se podesi bogatija smjesa goriva i zraka (zato su prednji i stražnji rasplinjači s drugačijim vrijednostima mlaznica i igle).


V-twin

Yamaha Virago motori imaju dva cilindra
(tzv. V-oblik odn. V-twin) pod kutem od:
  • 60° kod modela xv125 i xv250,
  • 70° kod modela xv400 i xv500/535,
  • 75° kod modela xv700/750 i xv920/1000/1100.

Što je motor jači, to mora biti i veći kut među cilindrima kako bi se omogućilo lakše zračno hlađenje, a dodatno time se dobilo više prostora za veći rasplinjač. Manji Virago modeli xv125 i xv250 imaju rasplinjač Mikuni BDS26 promjera 26 mm, srednji Virago modeli xv400, xv500/535 imaju rasplinjač Mikuni BDS34 promjera 34 mm i najveći Virago modeli xv700/750, xv920, xv1000/1100 imaju rasplinjače Hitachi HSC40 odnosno kasnije Mikuni BST40 promjera 40 mm.

Većim se kutem među cilindrima više kompenziraju vibracije motora, a također postiže se niži centar mase motora i cijelog motocikla što je bitna značajka cruiser tipa motocikla kakav je Yamaha Virago.

Kod Yamaha Virago motocikala svaki cilindar ima po jedan usisni ventil (eng. intake valve) i jedan ispušni ventil (eng. exhaust valve) čijim otvaranjem i zatvaranjem upravlja isto bregasto vratilo (eng. camshaft) - to je dakle V2 motor.

Sinkronizam kretanja (rotacije) između koljenastog i bregastog vratila ostvaruje se faznim lancem (eng. timing chain) s radilice motora (eng. crankshaft) i to je od ključne važnosti za rad motora. Kako ventili kontroliraju ulazak smjese goriva u cilindre i zraka te ispuh plinova iz njih, oni se moraju otvarati i zatvarati u točno određenim trenutcima u odnosu na poziciju klipova u cilindrima.

SOHC kod Yamaha Virago

Postoje dva različita mehanizma za sinkronizaciju rada ventila u odnosu na rad radilice:

  • OHV (eng. Over Head Valve) gdje se pored radilice nalazi jedno bregasto vratilo i kretnja se prema klackalicama ventila prenosi šipkama

  • OHC (eng. Over Head Camshaft) gdje se bregasto vratilo nalazi iznad glave cilindra, a kretnja se prema ventilima prenosi faznim lancem ili remenom



Yamaha Virago motori koriste OHC mehanizam, točnije imaju tzv. SOHC (eng. Single Over Head Camshaft) tip mehanizma za sinkronizaciju koljenastog vratila (radilice) i bregastih vratila koji otvaraju izatvaraju ventile - po jedno bregasto vratio po cilindru iznad glave cilindra (single). Drugi mehanizam je kada se iznad glave cilindra nalaze po dva koljenasa vratila (jedan za usisne ventile i jedan za ispušne) obično tada postoje 4 ventila po cilindru i to je tzv DOHC (eng. Double Over Head Camshaft) mehanizam. Prednost SOHC  motora u odnosu na DOHC motore je što su mehanički jednostavniji, imaju manje pokretnih dijelova, time i lakši za održavanje, ali su zato manje sofisticirani i time manje efikasni.

Dakle u Virago motociklu s dva cilindra postoje ukupno dva bregasta vratila (eng. camshafts), po jedno za svaki cilindar, a oni se sinkroniziraju s rotacijom koljenastog vratila (eng. crankshaft) preko dvaju faznih lanaca (eng. timing chains). Mehanizam s lancima uvijek zahtijeva i dodatne zupčanike (eng. sprockets), vodilice (eng. dampers), zatezače (eng. tensioners) lanca i sl.

Usporedba SOHC i DOHC




SOHC kod Yamaha xv535 Virago

Koljenasto vratilo (radilica) i bregasta vratila (bregaste osovine) na xv535 - SOHC

Na slici su prikazana dva bregasta vratila (#1, #2) s pripadajućim zupčanicima (#8). Bregasta vratila nisu identična i svako ima svoju oznaku (broj) koja odgovara njegovom cilindru. Na dnu je koljenasto vratilo (radilica) kojoj se sa svake strane nalazi manji zupčanik za prijenos sinkronizma (faznim lancima #7) do koljenastih vratila. Kako bi ti lanci uvijek bili napeti tu su vodilice lanaca (damperi) (#12, #13) te zatezači (španeri) (#9).

Uočite i interesantan dio pod brojem #3. To je uljni poklopac (eng. oil baffle) koji se nalazi samo na jednom cilindru (straženjem kod xv535).

SOHC kod Yamaha xv750 Virago

SOHC mehanizam kod xv750 vrlo je sličan onome kod xv535 te ima slične dijelove.
Koljenasto vratilo (radilica) i bregasta vratila (bregaste osovine) na xv750 - SOHC
Bitno je uočiti da kod xv535 zatezači lanac zatežu na prednoj, a kod xv750 modela na stražnjoj strani. To ima utjecaj na pomak trenutak paljenja.

1 komentar:

  1. PokerStars - Gaming & Slots at Aprcasino
    Join the fun at Aprcasino and apr casino play the 1xbet korean best herzamanindir.com/ of the best PokerStars casino games including Slots, Blackjack, Roulette, หารายได้เสริม Video 바카라 사이트 Poker and more!

    OdgovoriIzbriši