Rasplinjač (eng. carburetor, njem. Vergaser) je važan mehanički dio na motociklu u kojem se benzin miješa sa zrakom i raspršuje u paru kako bi se stvorila eksplozivna smjesa koja izgaranjem pokreće motor. Uloga rasplinjača je i automatsko podešavanje omjera zraka i goriva ovisno o različitim uvjetima vožnje i okoline.
Danas se u automobilskoj industiji gotovo bez izuzetka, a prilično već i u industriji motocikala, za miješanje smjese goriva i zraka koristi napredniji sustav ubrizgavanja (eng. injection, njem. Einspritz) no kod manjih motora i starijih motocikala rasplinjač je još dosta učestala komponenta.
Kod Virago motocikala rasplinjač je smješten između cilindara V-twin motora. Manji Virago modeli xv125 i xv250 imaju jedan zajednički rasplinjač iz kojeg se ista smjesa dijeli na oba cilindra dok veći modeli, od xv400 na više, imaju uparena dva rasplinjača u blok, po jedan za svaki cilindar.
Najpovoljnije izgaranje gorive smjese odvija se pri omjeru goriva i zraka približno 1:14,7 (1:15). Rasplinjači su tako konstruirani da daju motoru smjesu bogatiju gorivom pri pokretanju i pri punom opterećenju, a optimalnu smjesu pri opterećenju od 60% do 70% snage motora.
Kako bi se postiglo efikasno izgaranje, gorivo mora biti što bolje raspršeno (u atome ako je moguće) tj. iz tekućine pretvoreno u paru (ne u maglicu s malim kapljicama). Kada smjesa goriva i zraka dođe u komoru za sagorijevanje, vrućina i podtlak (vakuum) u motoru pomažu pretvaranju goriva u stanje pare. No kad je motor hladan, svo gorivo se ne pretvori u paru nego se stvori maglica koja u sebi još sadrži određen dio ukapljenog goriva pa se mora dodati više goriva kako bi bilo dosta pare za pokretanje motora, a tome služi mehanizam za startanje hladnog motora - čok (eng. choke).
1987. godine Yamaha je prešla na korištenje rasplinjača japanske tvrtke Mikuni koja je specijalizirana za proizvodnju rasplinjača. Pored spomenutih modela koji su prešli sa Hitachi na Mikuni rasplinjače, model xv535, koji se pojavio 1987. godine, a model xv250 i kasnije, od početka su već imali Mikunijeve rasplinjače.
Danas se u automobilskoj industiji gotovo bez izuzetka, a prilično već i u industriji motocikala, za miješanje smjese goriva i zraka koristi napredniji sustav ubrizgavanja (eng. injection, njem. Einspritz) no kod manjih motora i starijih motocikala rasplinjač je još dosta učestala komponenta.
Kod Virago motocikala rasplinjač je smješten između cilindara V-twin motora. Manji Virago modeli xv125 i xv250 imaju jedan zajednički rasplinjač iz kojeg se ista smjesa dijeli na oba cilindra dok veći modeli, od xv400 na više, imaju uparena dva rasplinjača u blok, po jedan za svaki cilindar.
Mikuni BST40 (sidedraft) od Yamaha xv750 Virago (75° V-twin) dva rasplinjača postavljena okomito na os motocikla |
Mikuni BDS34 (downdraft) od Yamaha xv535 Virago (70° V-twin) blok od dva rasplinjača između cilindara |
Mikuni BDS26 (downdraft) od Yamaha xv250 Virago (60° V-twin) jedan dijeljeni rasplinjač za dva cilindra |
Najpovoljnije izgaranje gorive smjese odvija se pri omjeru goriva i zraka približno 1:14,7 (1:15). Rasplinjači su tako konstruirani da daju motoru smjesu bogatiju gorivom pri pokretanju i pri punom opterećenju, a optimalnu smjesu pri opterećenju od 60% do 70% snage motora.
Kako bi se postiglo efikasno izgaranje, gorivo mora biti što bolje raspršeno (u atome ako je moguće) tj. iz tekućine pretvoreno u paru (ne u maglicu s malim kapljicama). Kada smjesa goriva i zraka dođe u komoru za sagorijevanje, vrućina i podtlak (vakuum) u motoru pomažu pretvaranju goriva u stanje pare. No kad je motor hladan, svo gorivo se ne pretvori u paru nego se stvori maglica koja u sebi još sadrži određen dio ukapljenog goriva pa se mora dodati više goriva kako bi bilo dosta pare za pokretanje motora, a tome služi mehanizam za startanje hladnog motora - čok (eng. choke).
Hitachi i Mikuni
Prvi Virago modeli xv750, xv700, xv920, xv1000 i xv1100 od 1981. godine koristili su rasplinjače tvrtke Hitachi. Ovi rasplinjači tijekom proizvodnje Virago motocikala doživjeli su nekoliko verzija; npr. 1986. godine na model xv1100 počela se ugrađivati nova verzija Hitachijevog rasplinjača koja je imala tzv. obogačivač smjese (eng. coasting enricher) koji je služio za stvaranje bogatije smjese gorivom u pilot kanalu reduciranjem dotoka zraka kad se zatvori leptir ventil. Svrha mu je omogućiti bolje izgaranje i smanjenje pozadinskog pucanja u ispušnim cijevima koje se osobito dešava kod usporavanja motocikla.1987. godine Yamaha je prešla na korištenje rasplinjača japanske tvrtke Mikuni koja je specijalizirana za proizvodnju rasplinjača. Pored spomenutih modela koji su prešli sa Hitachi na Mikuni rasplinjače, model xv535, koji se pojavio 1987. godine, a model xv250 i kasnije, od početka su već imali Mikunijeve rasplinjače.
CV rasplinjači
Kod tradicionalnih rasplinjača (eng. slide carburetor) sajla gasa spojena je direktno na pomični cilindar - klizač (eng. throttle slide, vacuum piston) unutar rasplinjača kojim se direktno mehanički određuje veličina otvora rasplinjača, a time i doziranje smjese. Kad se kod takvog rasplinjača okrene ručica gasa, sajla podigne cilindar, poveća se otvor i odmah se poveća količina smjese koja ulazi u cilindre motora te dolazi do momentalnog ubrzanja motora. Problem je taj što dotok goriva u rasplinjaču ne može uvijek popratiti naglo povećanje dovoda zraka koji je nastao naglim otvaranjem otvora pa dolazi do prerijetke smjese što remeti normalan rad motora.
Yamaha Virago modeli koriste tzv. CV (eng. constant velocity) rasplinjače - rasplinjači s membranom. Kod tih rasplinjača sajla gasa nije spojena direktno na pomični cilindar nego je spojena na leptir ventil rasplinjača (eng. butterfly valve, flutter valve) koji se nalazi u stražnjem dijelu glavne cijevi rasplinjača. Taj tip rasplinjača ima dvije komore između kojih je (obično) gumena membrana (može biti i cilindar). Donja komora je na tlaku okoline, a gornja na podtlaku koji nastaje zbog protoka smjese u glavnoj cijevi rasplinjača. Kad se dodaje gas time se otvara leptir ventil i povećava protok u glavnoj cijevi rasplinjača, a time i razlika tlaka koji nastaje iznad membrane i onog koji se nalazi ispod što uzrokuje postepeno pomicanje cilindra i igle koji onda određuju omjer miješanja zraka i goriva. Dakle kontrola dotoka smjese ne kontrolira se direktno mehanički nego pneumatski. Pri tome se pokušava zadržati protok zraka konstantnim.
Ako se kod klasičnih rasplinjača u cilindre naglo dovede zrak, dotok goriva neće to popratiti zbog viskoznosti i manje protočnosti pa će se stvoriti nezasićena smjesa te ona neće moći ispravno izgorjeti pa dolazi do gušenja motora i smanjene efikasnosti izgaranja. Prednost CV rasplinjača je ta da se povećanje smjese ne dešava naglo već postepeno i CV rasplinjač opskrbljuje motor onom količinom smjese koju motor može upotrijebiti pa se povećava iskoristivost goriva, a time se automatski smanjuje i zagađivanje. Još jedna prednost CV rasplinjača je da je otporniji na utjecaj vanjskog tlaka (nadmorske visine), temperature zraka, uvjeta u atmosferi i sl. jer radi na principu razlike podtlaka u glavnoj cijevi rasplinjača i komore ispod membrane u kojoj je atmosferski tlak. S druge strane nedostatak CV rasplinjača je sporiji odziv na ubrzanje nakon davanje gasa.
Yamaha Virago modeli koriste tzv. CV (eng. constant velocity) rasplinjače - rasplinjači s membranom. Kod tih rasplinjača sajla gasa nije spojena direktno na pomični cilindar nego je spojena na leptir ventil rasplinjača (eng. butterfly valve, flutter valve) koji se nalazi u stražnjem dijelu glavne cijevi rasplinjača. Taj tip rasplinjača ima dvije komore između kojih je (obično) gumena membrana (može biti i cilindar). Donja komora je na tlaku okoline, a gornja na podtlaku koji nastaje zbog protoka smjese u glavnoj cijevi rasplinjača. Kad se dodaje gas time se otvara leptir ventil i povećava protok u glavnoj cijevi rasplinjača, a time i razlika tlaka koji nastaje iznad membrane i onog koji se nalazi ispod što uzrokuje postepeno pomicanje cilindra i igle koji onda određuju omjer miješanja zraka i goriva. Dakle kontrola dotoka smjese ne kontrolira se direktno mehanički nego pneumatski. Pri tome se pokušava zadržati protok zraka konstantnim.
Ako se kod klasičnih rasplinjača u cilindre naglo dovede zrak, dotok goriva neće to popratiti zbog viskoznosti i manje protočnosti pa će se stvoriti nezasićena smjesa te ona neće moći ispravno izgorjeti pa dolazi do gušenja motora i smanjene efikasnosti izgaranja. Prednost CV rasplinjača je ta da se povećanje smjese ne dešava naglo već postepeno i CV rasplinjač opskrbljuje motor onom količinom smjese koju motor može upotrijebiti pa se povećava iskoristivost goriva, a time se automatski smanjuje i zagađivanje. Još jedna prednost CV rasplinjača je da je otporniji na utjecaj vanjskog tlaka (nadmorske visine), temperature zraka, uvjeta u atmosferi i sl. jer radi na principu razlike podtlaka u glavnoj cijevi rasplinjača i komore ispod membrane u kojoj je atmosferski tlak. S druge strane nedostatak CV rasplinjača je sporiji odziv na ubrzanje nakon davanje gasa.
Utjecaj nadmorske visine
Općenito rasplinjači su podešeni za rad na nadmorskim visinama do 2.000 m (za naše podneblje u Hrvatskoj sasvim zadovoljavajuće). Za rad rasplinjača na višim nadmorskim visinama od toga potrebno je određeno podešavanje. Tipično podešavanje bi bilo da se za više nadmorske visine koristi siromašnija smjesa, a za niže bogatija. To se postiže odabirom odgovarajuće glavne mlaznice (eng. main jet). Za više nadmorske visine potrebna je glavna mlaznica s manjom rupicom kako bi se smanjio dotok goriva i smjesu osiromašilo. Dodatno također treba podesiti smjesu praznog hoda (pilot) na manji dotok goriva kako bi bila siromašnija.
Vrsta konstrukcije
S obzirom na dotok zraka postoje konstrukcijski s tri tipa rasplinjača; rasplinjač kod kojega zrak dolazi odozdo (eng. updraft), kod kojih zrak dolazi odozgo (eng. downdraft) i kada zrak dolazi sa strane (eng. sidedraft).
- Updraft - (uzlazni) - pozicioniran nisko u mašini i koristi slobodan pad goriva u njega - spremnik goriva je iznad njega i iz njega se gravitacijom gorivo spušta u rasplinjač. Iako gorivo samo dolazi do rasplinjača, smjesa se mora potiskivati u cilindre.
- Downdraft - (silazni) - radi s manjim protocima zraka i većim protočnim profilima. Gravitacija pomaže protoku smjese zraka i goriva u cilindre. Ovi rasplinjači mogu dati veće količine benzina kad je potrebno kod većih brzina ili kad se zahtijeva veća snaga zbog opterećenja motora.
- Sidedraft - (bočni) - uobičajen tip rasplinjača kada iznad mašine nema dovoljno mjesta. Zrak dolazi sa strane u usis rasplinjača.
Detaljno kako radi rasplinjač prikazano je ovdje.
Yamaha xv750J Virago - Mikuni BST40 skidanje |
Yamaha xv750J Virago - Mikuni BST40 rastavljanje |
Kôd | xv125 | xv250 | xv400 | xv500 | xv535 | xv700 | xv750 | xv920 | xv1000 | xv1100 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
4RF-14901-00-00 | 97-00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - |
3DM-14900-02-00 | - | 88-89 | - | - | - | - | - | - | - | - |
3DM-14900-03-00 | - | 89-92 | - | - | - | - | - | - | - | - |
3DM-14900-10-00 | - | 92-99 | - | - | - | - | - | - | - | - |
2UJ-14900-01-00 | - | 99-07 | - | - | - | - | - | - | - | - |
3BG-14900-01-00 | - | 99-07 | - | - | - | - | - | - | - | - |
3JB-14900-01-00 | - | - | 91 | - | - | - | - | - | - | - |
3JB-14900-10-00 | - | - | 92 | - | - | - | - | - | - | - |
3JB-14900-20-00 | - | - | 94 | - | - | - | - | - | - | - |
22U-14900-01-00 | - | - | - | 83-86 | - | - | - | - | - | - |
22U-14900-02-00 | - | - | - | 87 | - | - | - | - | - | - |
4FT-14900-00-00 | - | - | - | 92-93 | - | - | - | - | - | - |
4FT-14900-01-00 | - | - | - | 94 | - | - | - | - | - | - |
4FT-14900-20-00 | - | - | - | 95-96 | - | - | - | - | - | - |
4FT-14900-30-00 | - | - | - | 97-98 | - | - | - | - | - | - |
2GV-14900-00-00 | - | - | - | - | 87 | - | - | - | - | - |
2JV-14900-01-00 | - | - | - | - | 88 | - | - | - | - | - |
3BR-14900-00-00 | - | - | - | - | 88 | - | - | - | - | - |
3BR-14900-01-00 | - | - | - | - | 88 | - | - | - | - | - |
3BR-14900-10-00 | - | - | - | - | 89-91 | - | - | - | - | - |
3BT-14900-00-00 | - | - | - | - | 89-92 | - | - | - | - | - |
3BR-14900-11-00 | - | - | - | - | 92-93 | - | - | - | - | - |
3BT-14900-01-00 | - | - | - | - | 92-93 | - | - | - | - | - |
3BT-14900-02-00 | - | - | - | - | 94 | - | - | - | - | - |
3BT-14900-10-00 | - | - | - | - | 94 | - | - | - | - | - |
3BT-14900-20-00 | - | - | - | - | 94-96 | - | - | - | - | - |
3BT-14900-30-00 | - | - | - | - | 94-96 | - | - | - | - | - |
4KU-14900-00-00 | - | - | - | - | 96-97 | - | - | - | - | - |
4KU-14900-10-00 | - | - | - | - | 97-98 | - | - | - | - | - |
4KU-14900-11-00 | - | - | - | - | 98 | - | - | - | - | - |
4KU-14900-12-00 | - | - | - | - | 99-01 | - | - | - | - | - |
42W-14900-00-00 | - | - | - | - | - | 84-85 | - | - | - | - |
42W-14900-01-00 | - | - | - | - | - | 86-87 | - | - | - | - |
4X7-14900-01-00 | - | - | - | - | - | - | 81-83 | - | - | - |
55R-14900-00-00 | - | - | - | - | - | - | 84 | - | - | - |
1RW-14900-00-00 | - | - | - | - | - | - | 86 | - | - | - |
3AL-14900-01-00 | - | - | - | - | - | - | 88-94 | - | - | - |
3CM-14900-00-00 | - | - | - | - | - | - | 88-94 | - | - | - |
3AL-14900-02-00 | - | - | - | - | - | - | 95-98 | - | - | - |
3CM-14900-01-00 | - | - | - | - | - | - | 95-97 | - | - | - |
4PW-14900-00-00 | - | - | - | - | - | - | 95-96 | - | - | - |
5H1-14900-00-00 | - | - | - | - | - | - | - | 81-82 | - | - |
10L-14900-01-00 | - | - | - | - | - | - | - | 82-83 | - | - |
42G-14900-00-00 | - | - | - | - | - | - | - | - | 84-88 | - |
1TE-14900-00-00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 86-87 |
3CF-14900-00-00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 88-92 |
3CG-14900-00-00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 88-92 |
3CF-14900-01-00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 93-95 |
3CG-14900-01-00 | - | - | - | - | - | - | - | - | - | 96-99 |
Nema komentara:
Objavi komentar