srijeda, 3. listopada 2018.

Spremnik goriva


Spremnik goriva

Glavna funkcija spremnika goriva je, naravno, pohrana goriva za rad motora. Pri tome spremnik mora omogućiti ulazak zraka izvana kako bi se u spremniku izbjeglo stvaranje vakuuma iznad goriva kad ono istječe. To je tzv. ventilacija ili "disanje" spremnika (eng. breathing). Spremnik mora imati i sigurnosni mehanizam koji sprječava istjecanje goriva u slučaju pada motocikla. Spremnik još treba imati funkcionalnost "rezerve" koja omogućuje upozoravanje vozača da je većina goriva potrošena i da mora otići do benzinske radi nadopunjavanja spremnika.

Ventil goriva(ručni)

vakuumski ventil goriva
(vacuum petcock)
Prvi xv750 Virago motocikli koji su se proizvodili od 1981-1983. godine radili su na principu slobodnog pada goriva iz spremnika u rasplinjače. Neki modeli imali su samo jedan ventil goriva, a neki dva. Vakuumski ventil goriva (eng. vacuum petcock) ima malu membranu koja omogućuje ili sprječava protok goriva, a membranom upravlja vakuum (podtlak) koji se dovodi iz cilindara motora. Kad motor radi, stvara se vakuum (dovodi se malom cjevčicom do ventila) koji preko membrane pušta protok goriva. Kad motor ne radi, nema vakuuma i vakuumski ventil blokira protok goriva pa je to ujedno i sigurnosni mehanizam da gorivo ne istječe kad motor ne radi (npr. kad padne).

Ti ventili obično imaju tri stanja u koje ih se može ručno postaviti:
  • "ON" kada  ventil radi na uobičajen način kontroliran vakuumskom membranom i omogućuje protok iz glavnog spremnika kad motor radi,
  • "RES" (reserve) kad omogućuje dovod iz rezervnog spremnika (to može biti ili fiziči zaseban spremnik ili češće samo donji dio istog spremnika) i pri tome također se koristi kontrola preko vakuumske membrane,
  • "PRIME" (ili FLOW) kada se omogućuje tijek goriva iz spremnika u rasplinjač bez utjecaja membrane i vakuuma (dakle propuštanje goriva i kad motor ne radi). To je potrebno u slučajevima kad se karburator želi zasititi gorivom kod paljenja kad je vani jako hladno.

Pokazatelj razine goriva

U periodu od 1984. do 1987. godine kod modela xv700 i 1987/1988. godine kod modela xv535 i xv750 počeo se ugrađivati senzor razine goriva (eng. fuel sender) i pripadajući indikator (lampica) koji vozača upozoravaju da je gorivo potrošeno i da treba prebaciti na rezervu. Ovaj senzor uronjen je u spremnik goriva i kad količina goriva padne ispod predviđene razine, pali se indikator rezerve goriva. Na vozaču je onda da ručno prebaci na dotok goriva iz rezerve.

senzor goriva (2GV-85752-00)
indikatorska ploča s indikatorom goriva (2GV-83530-01)

Elektromagnetski ventil

Kasnije se sklop pokazatelja razine goriva izbacio i upotrijebljen je elektromagnetski ventil. Ovaj ventil je montiran na vanjsku donju stranu spremnika, a njegove dvije cjevčice uronjene su u spremnik goriva. Ventil propušta gorivo iz spremnika kroz jednu ili kroz drugu cjevčicu. Taj sklop je doživio više izmjena tijekom proizvodnje xv535 motocikla:
3JB-24500-001989-1990
3JB-24500-011991-1992
3JB-24500-021993-1997
3JB-24500-031997-2001

elektromagnetski ventil goriva (3JB-2450-03)

Sustav za gorivo kod xv535 Virago



Yamaha xv535 Virago - 1987-1988
jedan donji spremnik
Yamaha xv535 - 1989-2003
dva spremnika
Prvi primjerci modela xv535 (od 1987. do 1989.) imali su samo jedan donji (glavni) spremnik goriva zapremine od samo 8,6 L (od toga 2,5 L rezerva) i gorivo se točilo ispod sjedišta. Gornji spremnik u početku nije postojao! Zapravo postojala je imitacija spremnika tzv. "lažni spremnik" (eng. dummy tank) koji je tu bio iz estetskih razloga. Ovakav spremnik davao je autonomiju vožnje od svega 100-150 km i to se brzo pokazalo kao nedostatno i to je bio jedan od glavnih prigovora vlasnika motocikala. Yamaha je na to brzo odreagirala i već 1989. godine gornji spremnik pretvorila u pravi spremnik goriva gdje su obadva spremnika zajedno imala zapreminu od 13,5 L (2,5 L rezerva). Razlog za spuštanje spremnika goriva ispod sjedala je spuštanje centra mase motocikla čime se postiže njegova stabilnost i veća prikladnost chopper formi. 

punjenje goriva u donji spremnik ispod sjedala

Gorivo iz gornjeg spremnika (u koji se gorivo toči) ide kroz gumeno crijevo u glavni spremnik koji se nalazi niže ispod sjedala. Model xv535 je konstruiran tako da nema ručni ventil goriva (eng. petcock) nego elektromagnetski ventil (s pripadajućom ON/RES sklopkom na upravljaču) i dodana je električna pumpa goriva koja pumpa gorivo iz donjeg spremnika u rasplinjače.

Yamaha xv535 Virago - spremnik ispod sjedala s montiranim elektroventilom ispod


Elektromagnetski ventil ima u spremniku prema gore uronjene dvije dovodne cjevčice, jedna višlja i jedna niža. Uobičajeno, kad je spremnik pun, da ventil uzima gorivo kroz višlju cjevčicu (stanje "ON" ventila). Kada razina goriva u spremniku padne ispod otvora razine višlje cjevčice, ona više ne može dovoditi gorivo i ventil se treba sklopkom prebaciti na uporabu rezerve goriva koja se nalazi na dnu spremnika iz niže cjevčice (stanje "RES" ventila). Elektromagnetski ventil ima sklopku (elektromagnet) koja električno prebacuje dovod goriva prvo iz jedne (višlje) pa iz druge (niže) cjevčice. Gorivo onda ide u pumpu goriva koja gorivo pumpa u rasplinjače.

Gumeno crijevo odušnika omogućuje izmjenu zraka (tlaka) između gornjeg i donjeg spremnika kako u spremniku ne bi nastao vakuum što bi spriječilo normalni tijek goriva.

Kao mjeru predostrožnosti, da se spriječi istjecanje goriva iz spremnika kad je motocikl pao, pumpa goriva prestaje pumpati gorivo 5 sekundi nakon što motor stane (makar je prekidač za paljenje u stanju ON).


Spremnik goriva kod xv750

Kod xv750 Virago modela postoji samo gornji glavni spremnik goriva iz kojeg gorivo slobodnim padom teče u rasplinjač motora. Kod prvih verzija iz 1981. godine na spremniku su se nalazila dva ventila, po jedan sa svake strane. Kasnije je ostao samo jedan ventil.
Yamaha xv750 Virago - 1981-1983
dva ventila za gorivo
Yamaha xv750 Virago - 1984
samo jedan ventil za gorivo

Spremnik goriva kod xv1100

Kod modela xv1100 (kao i kod xv535) postoje dva spremnika, no ovdje je gornji veći i glavni spremnik, a donji manji. Također tu je i pumpa za gorivo.
Yamaha xv1100 Virago - 1986-1999

Nema komentara:

Objavi komentar