srijeda, 3. listopada 2018.

Starter motor


Starter motor

Četverotaktni motor s unutarnjim izgaranjem ima sljedeća četiri takta:
  1. usis smjese,
  2. sabijanje smjese,
  3. paljenje/eksplozija smjese,
  4. ispuh plinova.
Pokretačku silu motor dobija tek u trećem taktu kod paljenja smjese i pojave ekspanzije plinova. U početku, tj. u mirovanju, motor može biti u bilo kojem od tih stanja i nešto ga mora dovesti u treći takt gdje dolazi do paljenja i ekspanzije plinova kako bi se mogao dalje nastaviti samostalno okretati. Također nešto mora dati početnu inerciju kretanju motora kako bi on nastavio u istom smjeru. U suprotnom, on bi kod paljenja jednako mogao početi rotaciju i u jednom i u drugom smjeru.

Kod starijih motora čovjek je morao rukom ili nogom započeti kretanje motora korištenjem nožnog pokretača (kurbla, eng. kick starter), a kasnije, od 1960-tih godina, se za to počeo koristiti električni starter motor (eng. starting motor, njem. Anlasser). Postoje motocikli koji imaju oboje, i starter motor i kao rezervu nožni pokretač.

starter motor
Starter (motor) je jedan mali, ali snažan istosmjerni elektromotor koji služi za inicijalno pokretanje (benzinskog ili dizel) motora. Dodatnim većim zupčanicima mu se snaga još povećava kako bi mogao pokrenuti teške dijelove motora. Njime se motoru iz stanja mirovanja pokrenu unutarnji pokretni dijelovi (koljenasto vratilo s klipovima i zamašnjakom) nakon čega on počinje paljenje i nastavlja se uobičajen rad motora pogonjen unutarnjim izgaranjem gorive smjese.

Starter motor kod Yamaha xv535 Virago motocikala ima tvorničku oznaku: 22U-81800-60 (1987-1988), kasnije zamijenjen novijim modelom 3JB-81890-00 (1999-2001) koji se koristi i u xvs400/xvs650 motociklima.


Relej startera

Starter se napaja iz akumulatora motocikla (12 V) i pri pokretanju troši pozamašnu struju (100 A - 200 A). Za uključivanje tako jake struje ne može se koristiti samo obična sklopka na rukohvatu motocikla jer bi se za to morali koristi kabeli velikog promjera. Zato se mora upotrijebiti strujni relej (solenoid) što je zapravo jedan elektromagnet kod kojega se malom sklopkom na rukohvatu motora uključuje snažnija sklopka koja uključuje struju za pokretanje startera. Primarni namot releja ima otpor od 4,2 Ohm, a sekundarni 13K2 Ohm.
relej startera (solenoid)
Relej startera kod Yamaha Virago motocikala ima tvorničku oznaku 3AY-81940-00-00 i taj model ugrađuje se u gotovo sve Yamahine motocikle (u Virago se ugrađivao u cijelom periodu proizvodnje od 1987-2001).


Napomene

Ne pokrećite starter motor bez opterećenja (npr. kad je skinut s motocikla) jer će postići veliki broj okretaja za što taj motor nije predviđen. Također ne pokrećite starter na motociklu s opterećenjem duže od 5 do 10 sekundi jer starter troši ogromnu struju i jako se zagrijava pa bi mu namoti mogli pregoriti. Rađe ga pokrenite do 10 sekundi, zatim pričekajte oko jedne minute do sljedećeg pokretanja kako bi se stigao ohladiti.

Nema komentara:

Objavi komentar