Starter motor (eng. starter, njem. Anlasser) ne smije imati krutu vezu s radilicom motora
(koljenastim vratilom), jer bi to za njega bio prenagli prijenos kretanja koji bi stvorio preveliko opterećenje motora. Zato starter motor mora imati svoju spojku (eng. starter clutch, njem. Anlasserkupplung) kojom će se njegovo rotiranje postepeno prenijeti na motor tj. kojim će starter motor postepeno upogoniti (zavrtiti) radilicu motora.
xv400/xv500/xv535
Yamaha xv535 Virago - starter motor i njegova spojka |
Kako radi spojka startera?
Spojka startera montirana je na rotor (magnet) motora koji je fiksiran na osovinu radilice (nije prikazano na dijagramu). Starter motor preko zupčanika 1 (#1) i zupčanika 2 (#8) prenosi rotaciju na spojku starter motora (#3). Postepeni prijenos rotacije između zupčanika 2 i spojke startera ostvaruje se preko unutarnjeg cilindra na zupčaniku i 3 rotirajuća valjka unutar spojke startera. Na početku kad je motor u stanju mirovanja ta tri valjka stišću cilindar zupčanika 2. Kad se starter motor pokrene, on preko cilindra zupčanika u kontaktu s tim valjcima postepeno vrši transfer rotacije na spojku startera i dalje na radilicu motora. Kad motor počne samostalno raditi i okretati radilicu, s njom se okreće i spojka startera, centrifugalna sila pomiče valjke ka obodu spojke, one se odvajaju od cilindra zupčanika i dolazi do odvajanja rada motora i starter motora.
Verzije spojke startera
Yamaha je u svojim starijim Virago xv535 izdanjima, od 1987. pa do 1996. godine koristila jednu spojku startera koja je 1997. godine modernizirana u novi oblik (koji se koristi i u novijim Yamahinim modelima DragStar xvs400 i xvs650).
heavy duty spojka startera za Yamaha xv535 alternativnog proizvođača sa 6 kontaktnih valjaka korisnici koji su kupili i postavili ovu spojku govore o dobrim iskustvima s njom |
xv700/xv750/xv920/xv1000/xv1100
Kod većih Virago modela (od xv700 nadalje) koristi se drugačija vrsta spojke starter motora (tzv. bendix tip s helikoidnim zupčanikom - vidi Bendix drive).
Yamaha xv750 Virago - starter motor i njegova spojka (bendix) |
Kako radi spojka startera?
Iako na dijagramu nije precizno prikazano, bendix (#5) ima helikoidne navoje.
Bendix - posebna vrsta mehanizma sa helikoidnim navojima (na dijagramu ovo je zadnja generacija 3LP-W1551-00-00 bez povratne opruge |
Bendix s izlizanim zubima |
Od 1996. godine izbačena je ova povratna kompresijska opruga (#9) kao
suvišna jer se zupčanik i sam vraća natrag (centrifugom bez opruge), a s
druge strane ta opruga i kad je stisnuta do kraja zbog svoje širine ne
dopušta puno angažiranje zupčanika (#7) sa zupčanikom na rotoru pa
dolazi do njegovog bržeg trošenja.
Verzije spojke startera
Kod većih modela došlo je do promjena u izvedbi spojke startera koji je tako imamo tri generacije. Prva generacija od 1981. (kad se počeo proizvoditi xv750) pa do 1985. imala je kompresijsku oprugu i spojnice za učvršćivanje zupčanika u kućištu, druga generacija od 1986. do 1995. godine više nema spojnice, a kod treće generacije od 1996. do 1999. godine (kad je ugašena proizvodnja ovih Virago modela) izbačena je i kompresijska opruga.
Prva generacija spojke startera - 1981-1985 (#7) zupčanik 2 = 4X7-15524-00-00 (#5) bendix = 4X7-15517-00-00 (#9) opruga = 90561-15636-00 |
Druga generacija spojke startera - 1986-1995 (#7) zupčanik 2 = 5A8-15524-00-00 (#5) bendix = 5A8-15517-00-00 (#9) opruga = 90561-15636-00 (izbačene spojnice) |
Treća generacija spojke startera - 1996-1999 (#4) bendix i zupčanik zajedno = 3LP-W1551-00-00 (izbačena kompresijska opruga) |
Ljudi i stater spojke kod xv535 također kolokvijalno nazivaju "bendix" iako on to u stvarnosti nije! Bendix je posebna tehnička izvedba startera spojke u obliku helikoidnog navoja (samo taj posebni oblik), a kod xv535 toga nema.
OdgovoriIzbrišiDimenzije spojke startera: vanjski promjer 100 mm, unutarnji promjer 48 mm, debljina 13 mm.
OdgovoriIzbriši