srijeda, 3. listopada 2018.

Generator


Generator

Generator (eng. generator; njem. Alternator) je uređaj u kojemu se inducira napon za punjenje akumulatora motocikla. Generator se sastoji od rotora (eng. flywheel) na kojemu su jaki permanentni magneti (#1) koji je pričvršćen na osovinu radilice i rotira zajedno s radilicom, i statora na kojemu je 18 namota (6 pinova po fazi) (#2) koji se postavlja unutar rotora. Stator je fiksno pričvršćen za poklopac motora i kada se poklopac montira na motor ulazi unutar rotirajućeg magneta.

Automobili uobičajeno koriste jednofazni generator i on je tamo jednostavan, velik, robustan i funkcionira dobro. Kod motocikala zahtjevi su ipak drugačiji gdje su veličina i masa jako važni. Trofazni stator ima tri neovisna namota umjesto samo jednoga što nudi zalihost jer će motocikl raditi sve dok su ispravna bilo koja dva namota.  


xv400/xv500/xv535

generator za Yamaha xv535 Virago - lijevo rotor s magnetima + desno stator s namotima
Rotiranjem trajnog magneta stvara se okretno magnetno polje koje u namotima statora inducira trofaznu izmjeničnu elektromotornu silu tj. izmjenični napon. Taj napon je promjenjiv i po frekvenciji i po amplitudi, ovisno već o tome kojom brzinom rotira osovina motora na koji je rotor pričvršćen.

Rotor generatora je pouzdan dio sustava i uobičajeno nije izvor kvarova. Masivan je pa svojom inercijom ujedno služi i kao zamašnjak motora.

Kod xv535 postoje tri generacije elektroničkog sustava za punjenje (generatora):
  1. Prva generacija (1987-1990) ima:
    1. magnet 2GV-81450-20-00 (Mitsubishi oznaka F3F438),
    2. pripadajući sklop s dva pick-up senzora 
    3. pripadajući TCI prve generacije (Mitsubishi oznaka J4T020).
  2. Druga generacija (1991-1996) ima:
    1. magnet 3BT-81450-00-00 (Mitsubishi oznaka F4T452),
    2. pripadajući sklop s jednim pick-up senzorom (Mitsubishi oznaka F7T532)
    3. pripadajući noviji TCI sklop druge generacije (Mitubishi oznaka J4T033).
  3. Treća generacija (1997-2003) ima:
    1. magnet 4TR-81450-00-00 (Mitsubishi oznaka F4T459)
    2. pripadajući sklop s jednim pick-up senzorom
    3. pripadajući TCI sklop kao prethodna generacija (Mitubishi oznaka J4T033), ali ima drugačiju spojku startera (kao Yamaha Dragstar xvs400/xvs650)

Stator (namot) je u sve tri generacije isti.

Yamaha KôdMitsubishi KôdPeriod proizvodnjeModeli
Rotor2GV-81450-20-00F3T4381987-1990xv535
3BT-81450-00-00F4T4521991-1996xv400, xv500, xv535
4TR-81450-00-00F4T4591997-2003xv500, xv535, xvs400, xvs650
Stator2GV-81410-20-001987-2003xv400, xv500, xv535

magnet - stator generatora 3BT-81450-00-00

Rotor i stator motora nalaze se s lijeve strane ispod poklopca motora. Stator s namotima je manje otporan na kvarove jer radi u teškim uvjetima tj. radi u vrelom motornom ulju. Ako popusti izolacija ovih namota, desit će se kvar. Servisna uputstva opisuju koji otpor moraju davati ovi namoti kad je stator ispravan (oko 0,5 Ω), a najbolje je to ispitivati kad je stator na radnoj temperaturi. Između namota statora i kućišta motocikla ne smije biti kontakta.

shema ožičenja (viklanja) trofaznog 18-polnog statora
41 namot žice debljine 0,9 mm oko svakog od 18 polova


Tvornička oznaka statora je 2GV-81410-20-00 (1987-2001) za xv400, xv500 i xv535 Virago modele i taj model statora se nije mijenjao od početka proizvodnje Virago motocikala.

stator generatora 2GV-81410-20


xv700/xv750/xv920/xv1000/xv1100

generator na Yamaha xv750 Virago - lijevo rotor s magnetima, desno stator s namotima, gore pick-up senzori

DioKôdPeriod proizvodnjeModeli
Rotor4X7-81450-21-001981-1983xv750, xv920
20X-81450-20-001983-1985xv700, xv750, xv920
1RM-81450-20-001986-1990xv700, xv750
3JL-81450-00-001991-1997xv750
3JK-81450-00-001991-1999xv1100
Stator4X7-81410-20-001981-1983xv750, xv920
4PP-81410-00-001985xv1100
1RM-81410-20-001987-1997xv700, xv750, xv1000, xv1100
1TA-81410-20-001991-1999xv1100


Broj komentara: 6:

  1. Imajte na umu da brtva poklopca motora ima važnu ulogu u tome koliko je stator ušao u rotirajući magnet. Čuo sam iskukstvo jednog majstora da je stavio poklopac motora baz brtve (savio samo brtvenu pastu) i da je došlo do toga da je rotor ušao preduboko u magnet i da se čulo struganje (mehanički kontakt). Kad je brtva vraćena, struganje je nestalo.

    OdgovoriIzbriši
  2. Stator za xv535: vanjski promjer 115mm, unutarnji promjer 54mm, debljina 16mm

    OdgovoriIzbriši
  3. Pozdrav imam Virago 535 sa eotorom odnosno magnetom od mladjeg modela ( ne znam tacno koja godina)
    Problem je sto mi motor pali jedan cilindar , a baca iskru na obe svecice. Pa me interesuje imali razlike u magnetima izmedju godista kod viraga, moj Virago je 93 godiste.Unapred hvala na odgovoru

    OdgovoriIzbriši
  4. Pozdrav, zanima me dali virago 125 i virago 250 koriste bas sve iste djelove konkretno me zanima stator i regler. Unaprijed hvala🙂

    OdgovoriIzbriši
  5. Pozdrav. Da li je neko premotavao(viklovao) stator? Interesuje me kako se rjesi sami zavrsetci na namotajima. Izolacija. Koliko sam razumio to sve "pliva" u ulju i da li je potrebno neka posebna izolacija. Da li zama zica mora biti neke posebne vrste. Hvala.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Tako je, cijeli stator (namot) nalazi se uronjen u vrućem motornom ulju i stoga izolacijski lak mora to sve podnijeti. Dakle nije kao kod klasičnog morota koji je u zraku.

      Izbriši