Generator
Rotiranjem trajnog magneta stvara se okretno magnetno polje koje u
namotima statora inducira trofaznu izmjeničnu elektromotornu silu tj.
izmjenični napon. Taj napon je promjenjiv i po frekvenciji i po
amplitudi, ovisno već o tome kojom brzinom rotira osovina motora na koji
je rotor pričvršćen.
Rotor generatora (magnet) je pouzdan dio sustava i uobičajeno nije izvor kvarova. Masivan je pa svojom inercijom ujedno služi i kao zamašnjak motora.
Rotor i stator motora nalaze se s lijeve strane ispod poklopca motora.
Stator s namotima je manje otporan na kvarove jer radi u teškim uvjetima
tj. radi u vrelom motornom ulju. Ako popusti izolacija ovih namota,
desit će se kvar. Servisna uputstva opisuju koji otpor moraju davati ovi
namoti kad je stator ispravan (oko 0,5 Ω), a najbolje je to ispitivati
kad je stator na radnoj temperaturi. Između namota statora i kućišta
motocikla ne smije biti kontakta (moraju biti izolirani međusobno) - u suprotnom stator je neispravan tj. došlo je do proboja između namota i kućišta.
shema ožičenja (viklanja) trofaznog 18-polnog statora 41 namot žice debljine 0,9 mm oko svakog od 18 polova |
xv125/xv250
Yamaha Kôd | Mitsubishi Kôd | Period proizvodnje | Modeli | |
---|---|---|---|---|
Rotor | 2UJ-81450-20-00 | ? | 1988-1992 | xv125,xv250 |
3DM-81450-00-00 | ? | 1994-2007 | xv125,xv250 | |
Stator | 2UJ-81410-00-00 | ? | 1988-1992 | xv125,xv250 |
3DM-81410-10-00 | ? | 1994-2007 | xv125,xv250 |
xv400/xv500/xv535
generator za Yamaha xv535 Virago - lijevo rotor s magnetima + desno stator s namotima |
- Prva generacija (1987-1990) ima:
- magnet 2GV-81450-20-00 (Mitsubishi oznaka F3F438),
- pripadajući sklop s dva pick-up senzora
- pripadajući TCI prve generacije (Mitsubishi oznaka J4T020).
- Druga generacija (1991-1996) ima:
- magnet 3BT-81450-00-00 (Mitsubishi oznaka F4T452),
- pripadajući sklop s jednim pick-up senzorom (Mitsubishi oznaka F7T532)
- pripadajući noviji TCI sklop druge generacije (Mitubishi oznaka J4T033).
- Treća generacija (1997-2003) ima:
- magnet 4TR-81450-00-00 (Mitsubishi oznaka F4T459)
- pripadajući sklop s jednim pick-up senzorom
- pripadajući TCI sklop kao prethodna generacija (Mitubishi oznaka J4T033), ali ima drugačiju spojku startera (kao Yamaha Dragstar xvs400/xvs650)
Stator (namot) je u sve tri generacije isti.
Yamaha Kôd | Mitsubishi Kôd | Period proizvodnje | Modeli | |
---|---|---|---|---|
Rotor | 2GV-81450-20-00 | F3T438 | 1987-1990 | xv535 |
3BT-81450-00-00 | F4T452 | 1991-1996 | xv400, xv500, xv535 | |
4TR-81450-00-00 | F4T459 | 1997-2003 | xv500, xv535, xvs400, xvs650 | |
Stator | 2GV-81410-20-00 | 1987-2003 | xv400, xv500, xv535 |
magnet - stator generatora 3BT-81450-00-00 |
Tvornička oznaka statora je 2GV-81410-20-00 (1987-2001) za xv400, xv500 i xv535 Virago modele i taj model statora se nije mijenjao od početka proizvodnje Virago motocikala.
stator generatora 2GV-81410-20 |
xv700/xv750/xv920/xv1000/xv1100
generator na Yamaha xv750 Virago - lijevo rotor s magnetima, desno stator s namotima, gore pick-up senzori |
Dio | Kôd | Period proizvodnje | Modeli |
---|---|---|---|
Rotor | 4X7-81450-21-00 | 1981-1983 | xv750, xv920 |
20X-81450-20-00 | 1983-1985 | xv700, xv750, xv920 | |
1RM-81450-20-00 | 1986-1990 | xv700, xv750 | |
3JL-81450-00-00 | 1991-1997 | xv750 | |
3JK-81450-00-00 | 1991-1999 | xv1100 | |
Stator | 4X7-81410-20-00 | 1981-1983 | xv750, xv920 |
4PP-81410-00-00 | 1985 | xv1100 | |
1RM-81410-20-00 | 1987-1997 | xv700, xv750, xv1000, xv1100 | |
1TA-81410-20-00 | 1991-1999 | xv1100 |
Imajte na umu da brtva poklopca motora ima važnu ulogu u tome koliko je stator ušao u rotirajući magnet. Čuo sam iskukstvo jednog majstora da je stavio poklopac motora baz brtve (savio samo brtvenu pastu) i da je došlo do toga da je rotor ušao preduboko u magnet i da se čulo struganje (mehanički kontakt). Kad je brtva vraćena, struganje je nestalo.
OdgovoriIzbrišiStator za xv535: vanjski promjer 115mm, unutarnji promjer 54mm, debljina 16mm
OdgovoriIzbrišiPozdrav imam Virago 535 sa eotorom odnosno magnetom od mladjeg modela ( ne znam tacno koja godina)
OdgovoriIzbrišiProblem je sto mi motor pali jedan cilindar , a baca iskru na obe svecice. Pa me interesuje imali razlike u magnetima izmedju godista kod viraga, moj Virago je 93 godiste.Unapred hvala na odgovoru
Pozdrav, zanima me dali virago 125 i virago 250 koriste bas sve iste djelove konkretno me zanima stator i regler. Unaprijed hvala🙂
OdgovoriIzbrišiPozdrav. Da li je neko premotavao(viklovao) stator? Interesuje me kako se rjesi sami zavrsetci na namotajima. Izolacija. Koliko sam razumio to sve "pliva" u ulju i da li je potrebno neka posebna izolacija. Da li zama zica mora biti neke posebne vrste. Hvala.
OdgovoriIzbrišiTako je, cijeli stator (namot) nalazi se uronjen u vrućem motornom ulju i stoga izolacijski lak mora to sve podnijeti. Dakle nije kao kod klasičnog morota koji je u zraku.
Izbriši