srijeda, 3. listopada 2018.

Generator


Generator

Generator (eng. generator; njem. Alternator) je uređaj u kojemu se inducira napon za punjenje akumulatora motocikla. Generator se sastoji od rotora (eng. flywheel) na kojemu su jaki permanentni magneti (#1) koji je pričvršćen na osovinu radilice i rotira zajedno s radilicom, i statora na kojemu je 18 namota (6 pinova po fazi) (#2) koji se postavlja unutar rotora. Stator je fiksno pričvršćen za poklopac motora i kada se poklopac montira na motor ulazi unutar rotirajućeg magneta.

Automobili uobičajeno koriste jednofazni generator i on je tamo jednostavan, velik, robustan i funkcionira dobro. Kod motocikala zahtjevi su ipak drugačiji gdje su veličina i masa jako važni. Trofazni stator ima tri neovisna namota umjesto samo jednoga što nudi zalihost jer će motocikl raditi sve dok su ispravna bilo koja dva namota.  

Rotiranjem trajnog magneta stvara se okretno magnetno polje koje u namotima statora inducira trofaznu izmjeničnu elektromotornu silu tj. izmjenični napon. Taj napon je promjenjiv i po frekvenciji i po amplitudi, ovisno već o tome kojom brzinom rotira osovina motora na koji je rotor pričvršćen.

Rotor generatora (magnet) je pouzdan dio sustava i uobičajeno nije izvor kvarova. Masivan je pa svojom inercijom ujedno služi i kao zamašnjak motora.

Rotor i stator motora nalaze se s lijeve strane ispod poklopca motora. Stator s namotima je manje otporan na kvarove jer radi u teškim uvjetima tj. radi u vrelom motornom ulju. Ako popusti izolacija ovih namota, desit će se kvar. Servisna uputstva opisuju koji otpor moraju davati ovi namoti kad je stator ispravan (oko 0,5 Ω), a najbolje je to ispitivati kad je stator na radnoj temperaturi. Između namota statora i kućišta motocikla ne smije biti kontakta (moraju biti izolirani međusobno) - u suprotnom stator je neispravan tj. došlo je do proboja između namota i kućišta.


shema ožičenja (viklanja) trofaznog 18-polnog statora
41 namot žice debljine 0,9 mm oko svakog od 18 polova

xv125/xv250


Yamaha KôdMitsubishi KôdPeriod proizvodnjeModeli
Rotor2UJ-81450-20-00?1988-1992xv125,xv250
3DM-81450-00-00?1994-2007xv125,xv250
Stator2UJ-81410-00-00?1988-1992xv125,xv250
3DM-81410-10-00?1994-2007xv125,xv250

xv400/xv500/xv535

generator za Yamaha xv535 Virago - lijevo rotor s magnetima + desno stator s namotima
 
Kod xv535 postoje tri generacije elektroničkog sustava za punjenje (generatora):
  1. Prva generacija (1987-1990) ima:
    1. magnet 2GV-81450-20-00 (Mitsubishi oznaka F3F438),
    2. pripadajući sklop s dva pick-up senzora 
    3. pripadajući TCI prve generacije (Mitsubishi oznaka J4T020).
  2. Druga generacija (1991-1996) ima:
    1. magnet 3BT-81450-00-00 (Mitsubishi oznaka F4T452),
    2. pripadajući sklop s jednim pick-up senzorom (Mitsubishi oznaka F7T532)
    3. pripadajući noviji TCI sklop druge generacije (Mitubishi oznaka J4T033).
  3. Treća generacija (1997-2003) ima:
    1. magnet 4TR-81450-00-00 (Mitsubishi oznaka F4T459)
    2. pripadajući sklop s jednim pick-up senzorom
    3. pripadajući TCI sklop kao prethodna generacija (Mitubishi oznaka J4T033), ali ima drugačiju spojku startera (kao Yamaha Dragstar xvs400/xvs650)

Stator (namot) je u sve tri generacije isti.


Yamaha KôdMitsubishi KôdPeriod proizvodnjeModeli
Rotor2GV-81450-20-00F3T4381987-1990xv535
3BT-81450-00-00F4T4521991-1996xv400, xv500, xv535
4TR-81450-00-00F4T4591997-2003xv500, xv535, xvs400, xvs650
Stator2GV-81410-20-00
1987-2003xv400, xv500, xv535

magnet - stator generatora 3BT-81450-00-00


Tvornička oznaka statora je 2GV-81410-20-00 (1987-2001) za xv400, xv500 i xv535 Virago modele i taj model statora se nije mijenjao od početka proizvodnje Virago motocikala.

stator generatora 2GV-81410-20


xv700/xv750/xv920/xv1000/xv1100

generator na Yamaha xv750 Virago - lijevo rotor s magnetima, desno stator s namotima, gore pick-up senzori

DioKôdPeriod proizvodnjeModeli
Rotor4X7-81450-21-001981-1983xv750, xv920
20X-81450-20-001983-1985xv700, xv750, xv920
1RM-81450-20-001986-1990xv700, xv750
3JL-81450-00-001991-1997xv750
3JK-81450-00-001991-1999xv1100
Stator4X7-81410-20-001981-1983xv750, xv920
4PP-81410-00-001985xv1100
1RM-81410-20-001987-1997xv700, xv750, xv1000, xv1100
1TA-81410-20-001991-1999xv1100


Broj komentara: 6:

  1. Imajte na umu da brtva poklopca motora ima važnu ulogu u tome koliko je stator ušao u rotirajući magnet. Čuo sam iskukstvo jednog majstora da je stavio poklopac motora baz brtve (savio samo brtvenu pastu) i da je došlo do toga da je rotor ušao preduboko u magnet i da se čulo struganje (mehanički kontakt). Kad je brtva vraćena, struganje je nestalo.

    OdgovoriIzbriši
  2. Stator za xv535: vanjski promjer 115mm, unutarnji promjer 54mm, debljina 16mm

    OdgovoriIzbriši
  3. Pozdrav imam Virago 535 sa eotorom odnosno magnetom od mladjeg modela ( ne znam tacno koja godina)
    Problem je sto mi motor pali jedan cilindar , a baca iskru na obe svecice. Pa me interesuje imali razlike u magnetima izmedju godista kod viraga, moj Virago je 93 godiste.Unapred hvala na odgovoru

    OdgovoriIzbriši
  4. Pozdrav, zanima me dali virago 125 i virago 250 koriste bas sve iste djelove konkretno me zanima stator i regler. Unaprijed hvala🙂

    OdgovoriIzbriši
  5. Pozdrav. Da li je neko premotavao(viklovao) stator? Interesuje me kako se rjesi sami zavrsetci na namotajima. Izolacija. Koliko sam razumio to sve "pliva" u ulju i da li je potrebno neka posebna izolacija. Da li zama zica mora biti neke posebne vrste. Hvala.

    OdgovoriIzbriši
    Odgovori
    1. Tako je, cijeli stator (namot) nalazi se uronjen u vrućem motornom ulju i stoga izolacijski lak mora to sve podnijeti. Dakle nije kao kod klasičnog morota koji je u zraku.

      Izbriši